Granny's Punkrock Days

vrijdag 16 september 2022

Loodgieter

 

De regentonnen moesten nog aangesloten worden op de afwatering. Nu kwam er toch een loodgieter langs om het dak van het schuurtje van mij en de buurman af te werken, dus die kon dat mooi doen. Ik had nog even overlegd met Henk, de buurman en die schatte dat de goede man er een kwartiertje mee bezig zou zijn. Nu moest ik om 4 uur weg, maar we hadden allebei het idee dat de loodgieter dan allang naar huis zou zijn gegaan.

De loodgieter kwam om de bewuste dag om 10.00 uur aankakken, terwijl hij gezegd had half 9 aanwezig te zijn. Om 13 uur nam hij twee uur pauze. Hij moest nog wat kopen om de aansluiting te maken. Ik had aangeboden de materialen te gaan halen maar hij vond het lastig om het uit te leggen wat hij moest hebben. Om half 5 kwam hij aan mijn kant van de schutting werken om de regentonnetjes aan te sluiten. De eerste regenton vond hij moeilijk. Is dit alles wat je geregen hebt, vroeg hij. Ja, het is een regenton met voet en kraantje, antwoorde ik. Ja, maar hoe sluit ik het nu aan op de regenpijp, vroeg hij. Nou je zaagt een gat in de ton en laat de pijp daarin uitkomen. Als er teveel water in komt loopt het er via het gat in de zijkant uit. Simpel toch, ja, hallo, wie is hier nu de loodgieter? Ja, ja dan zal ik dat maar gaan doen.   

Toen we om vijf uur bij regenton nummer twee kwamen maakte hij het helemaal bont. Voor deze ton had ik wel een overloop gekocht. Maar dat was niet genoeg volgens hem, er moest nog een rubber bij. Maar die had ik er niet bij gekregen. En hij had het niet bij zich. Nou, zei ik, als je zegt wat je moet hebben dan rijd ik even naar de Hubo en haal ik dat rubber voor je. Toen ging hij toch maar even zoeken in zijn auto en bleek hij toch wel een rubber te hebben. Welke loodgieter heeft nou niet een paar rubbers in zijn standaarduitrusting liggen?  Inderdaad was het aansluiten toen in een kwartiertje gefixt. Maar het was natuurlijk al 5 uur dus hij kon een hele dag factureren, en had graag voor de regenton nog eens terug gekomen om een aparte factuur te kunnen sturen.

 Toen ik dit aan vriendin Marion vertelde herkende ze dit helemaal. Daarom had zij een opleiding tot loodgieter gevolgd. Ze was het helemaal zat met die mannetjes en hun verhalen. Ja, mevrouwtje, dat gaat zomaar niet, maar daar heeft u toch geen verstand van. Nu heeft ze er wel verstand van maar hoeft ze geen mannetjes meer te laten komen. Ze doet het gewoon zelf.

Gisteravond heb ik ook maar eens een brochure aangevraagd voor een opleiding tot loodgieter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten